Zalecenia użyteczne przy radzeniu sobie z konfliktami.
- Zaakceptuj konflikt.
Konflikty to naturalna część naszego życia, nie można ich uniknąć I trzeba nauczyć się radzić sobie z nimi. Konflikt jest oznaką potrzeby zmiany, okazją do rozwoju, poprawy komunikacji, lepszego zrozumienia.
- Zachowaj spokój.
Twoje zachowanie może doprowadzić do eskalacji konfliktu lub przyczynić się do jego rozwiązania. Spokój ułatwi ci obiektywne (na ile jest to możliwe) spojrzenie na sytuację i zaplanowanie działań prowadzących do rozwiązania konfliktu.
- Słuchaj aktywnie.
Zwracaj uwagę na emocje, oczekiwania, intencje rozmówcy. Dopytuj się, stosuj odzwierciedlenie, parafrazę.
- Bądź świadoma/świadomy.
Oddziel to, co czujesz od tego, co mówi lub robi druga osoba. Określ, o co ci chodzi, co czujesz, co jest dla ciebie ważne, na co możesz się zgodzić, jakie przyjmujesz założenia, skąd pochodzą twoje informacje, co jest faktem a co opinią.
- Analizuj konflikt.
Od czego się zaczął? Jakie są jego przyczyny? Kogo dotyczy? Jakie mogą być skutki nie rozwiązania jego? W czym ci przeszkadza zachowanie drugiej osoby? Co ciebie złości? Czego się obawiasz? Jakie rozwiązanie konfliktu byłoby dla ciebie do przyjęcia?
- Używaj neutralnego języka.
Mów o faktach. Bądź konkretna/konkretny. Unikaj ocen i interpretacji. Odnoś się do tego co usłyszałaś/ – łeś a nie do swoich interpretacji.
- Oddziel problem od osoby.
Rozmawiaj o zachowaniu, sytuacji, okolicznościach, a nie o cechach drugiej osoby.
- Współpracuj.
Mów “my” zamiast “ja” I “ty”. Szukaj wspólnych możliwości. Doceniaj nawet drobne uzgodnienia. - Pogódź się z niezgodą.
Każdy ma swój punkt widzenia, cos innego może być prawdą. Ważniejsze od “posiadania racji” jest rozwiązanie konfliktu.
- Skoncetruj się na przyszłości.
Zamiast spierania się o przyczyny (o to „kto zawinił”, co zrobił lub czego nie zrobił) rozmawiaj o rozwiązaniach.
- Bądź elastyczna/ elastyczny.
Twoje początkowe oczekiwania sposobów rozwiązania konfliktu traktuj jako punkt wyjścia. Ostateczne ustalenie mogą się od nich różnić. Ważniejsze jest znalezienie rozwiązania zgodnego z twoimi wartościami niż o z góry założonym kształcie.
- Określ swoje interesy.
Przedstaw je drugiej stronie. Poznaj jej interesy. Szukajcie rozwiązań maksymalnie zaspokajających wasze interesy.
- Bądź twórcza/ twórczy.
Proponuj wiele rozwiązań, wyjdź „po za schemat”, nie poprzestawaj na pierwszych pomysłach. Kolejne mogą znacznie lepiej odpowiadać twoim interesom.
- Bądź dokładny.
Opracowując rozwiązania sprawdź, czy wszyscy je rozumieją tak samo.
- Bądź dyskretny.
O konflikcie rozmawiaj z osobami bezpośrednio w niego zaangażowanymi. Dyskusje w innym gronie mogą zamienić się w plotki, które utrudnią porozumienie.