W dniach 21.08.2016 – 03.09.2016r. odbyła się autokarowa wycieczka młodzieży  z Hajnówki do Grecji zorganizowana przez Bractwo Młodzieży Prawosławnej i parafię prawosławną p.w. Św. Trójcy w Hajnówce. Uczestniczyli  w niej także uczniowie gimnazjum z naszej szkoły. Do Grecji młodzież została zaproszona przez Metropolitę Diecezji Argolidos – Nektariusza.

Wyruszyliśmy 21 sierpnia po południu. Po długiej podróży przez Słowację, Węgry, Serbię oraz Macedonię 23 sierpnia dotarliśmy do Grecji, gdzie zatrzymaliśmy w ośrodku konferencyjno – pielgrzymkowym  św. Ignacego w Zogka (Peloponez).

Zwiedzanie Grecji rozpoczęliśmy od podróży do Myken, gdzie zwiedziliśmy starożytny skarbiec, lwią bramę oraz grobowiec króla Agamemnona. Zaraz potem udaliśmy się do starożytnego amfiteatru Epidavros, największego z zachowanych teatrów, który funkcjonuje do dziś. Kolejnego dnia  zwiedzaliśmy Ateny: Akropol, Stare Miasto, Agorę, gdzie swoje centrum mieli filozofowie i handlarze, oraz Korynt, gdzie staliśmy nad kanałem korynckim, łączącym Morze Jońskie z Morzem Egejskim. Poza tym zobaczyliśmy miasto Argos i słynące z turystyki miasto Nafplio, które było pierwszą stolicą niepodległej Grecji,  odwiedziliśmy też Patrę, Spartę oraz  Mistrę. Odbyliśmy też rejs łódkami po jaskini pełnej stalaktytów, stalagmitów i stalagnatów. Mieliśmy również możliwość plażowania nad Morzem Egejskim.

Oprócz miejsc turystycznych odwiedziliśmy wiele miejsc związanych z kolebką Prawosławia. Modliliśmy się w największej na Bałkanach cerkwi Św. Sawy w Belgradzie, stolicy Serbii.  Poznawaliśmy  prawosławie Grecji. Pokłoniliśmy się  świętym relikwiom: św. Potapiusza w monasterze w Loutraki, św Piotra w Argos, św. Andrzeja Apostoła oraz Jego krzyżowi w Patrze, św. Dymitra w Tesalonikach, ikonie Matki Bożej zgodnie z tradycją napisanej przez Ewangelistę Łukasza w monasterze Megaspilon  Poza tym odwiedziliśmy wiele cerkwi oraz monasterów na całym Peloponezie.

Późnym wieczorem 31 sierpnia wyruszyliśmy w podróż powrotną do Polski. Na miejsce dotarliśmy 3 września Jesteśmy pewni, że przeżycia ze wspólnego wyjazdu pozostaną jeszcze na długo w naszej pamięci. Wycieczka nie miałaby miejsca bez organizacji oraz wsparcia duchowego:  Metropolity Warszawskiego i całej Polski Sawy, Metropolity Nektariusza,  proboszcza parafii Św. Trójcy w Hajnówce  Michała Niegierewicza, ks. Andrzeja Busłowskiego  organizatora wyjazdu, p. Lilli Busłowskiej. Dziękujemy.

Wyjazd odbył się dzięki finansowemu wsparciu Urzędu Miasta Hajnówka w ramach: Organizacji czasu wolnego podczas wakacji dla dzieci i młodzieży – Akcja Lato 2016